2011年8月14日

《微笑爆炸》


微笑爆炸   壓克力彩  145x145cm  2011
壓克力彩  145x145cm  2011

2006年,我在美術館看到一件印象深刻的作品,來自泰國藝術家納塔里˙席瓦瑞的《海嘯記憶》,曾是2004年南亞大海嘯受難者的那塔里,用一種溫和又內斂的方式,來記憶他的憂傷,那件作品不斷地散發一種柔軟卻源源不絕的力量,慢慢向我襲來。


「我也想創造出那種溫和蘊藉的力量」當時還在念書的我,偷偷地在心裡對著自己說。

2011年,這個始終沒有熄滅的念頭,變成《微笑爆炸》的創作發想,我一直希望用一種更開心、愉悅的方式,來製造這種力量,並強調對這個世界的關心,還有愛與和平。

I saw an impressive work in a museum. That work was Tunami Memory, made by Thipwaree Thanarit. It was 2006. Thanarit was a survivor of 2004 Indian Ocean Earthquake and Tsunami. He(or she) used a gentle way to memorize the sadness in trunami. That work seems generating a sort of soft and powerful force to me slowly.

I want to create that kind of soft power. I said to myself. And I was a student yet.


I hold that thought until 2011, and then it becomes a motif of “Overflow with Laughter”. I have been trying to create a kind of power or force with happiness and joy to love, and to care about this world.

***
其他相關作品說明請參考微笑爆炸 - 黃柏勳2011創作發想